A munkálatok elvégzéséhez a Belügyminisztérium a vis maior keretből 51 millió Ft-os támogatást biztosított. A támogatás megszerzéséhez az Önkormányzat munkáján kívül szükség volt Pogácsás Tibor államtitkár Úr és Czerván György képviselő Úr hathatós támogatására is, köszönjük nekik!
A teljes projektköltség mintegy 56,7 millió Ft. A kivitelezés bruttó 51,1 millió Ft, további 5,6 millió Ft a műszaki ellenőrzés, a kiviteli tervek és a szakértői vélemény elkészítésének költsége.
A most kezdődő munkálatok elvégzésére azért van szükség, mert 2020 tavaszán az Új utca középső szakaszán az úton nagyméretű süllyedések és repedések keletkeztek, melyek az ingatlanok előkertjeiben folytatódtak, és elérték a lakóházak utcafronti főfalait is. A felszínmozgás összesen mintegy 40 m hosszban keletkezett, és 50 m széles sávban futott ki a partélre. A közel 12-15 m magas partfal peremén az út melletti fák és cserjék megdőltek. Alul, az érintett szakaszon, a Dózsa utca 53-55-57. ingatlanok mögött a partfalstabilizáció (vasbeton támpilléres támfal) megépült az Országos Partfalprogram keretében (2002-2005), de a partéli horgonyzott vasbeton gerendarács a program 2006. évi megszűnése miatt már nem készülhetett el, csak egy teraszos rézsűképzés. Tehát a mozgás a partfal felső - részben teraszosított –, eredeti állapotban megmaradt tagját érintette, az alsó támfalas rész és a belőle induló pincék nem károsodtak.
2020 májusában az Önkormányzat vis-maior szakértői véleményt készíttetett (készítette: Dr. Hidasi János földtani szakértő), mely alapján az Önkormányzat elnyerte a stabilizációhoz szükséges pályázati támogatás kisebb mértékben csökkentett összegét. A BMVIS/215-2/2020. támogatói okirat és döntési adatlap 50 m partfal- hosszat ismert el. Az elkészített kiviteli terv erre a hosszra vonatkozik.
A támogatási összegből az alábbi munkálatokat kell elvégezni:
Alapozás
A támfal alapja 2,00 m széles, 45 cm vastag C30/37-XC2-16-F3-CEM I - 42,5-N vasbeton lemezalap, alatta 5 cm szerelőbeton és 20 cm zúzottkő ágyazat létesül.
A tervezett beavatkozások közműveket érintenek, illetve kereszteznek. A gázvezeték partélen haladó szakaszának védelembe helyezése a kivitelezési munkálatok idején elkészül.
Az alapok alatt csőcölöppárok, valamint a ferdén befúrt feszített horgonysorok rögzítik a csúszólap alá és mögé letámasztott szerkezetet. A horgonyok befúrása is ekkor végezhető el. Az alap alatt 300 mm átmérőjű, 4 m hosszú csőcölöppárokat kell kialakítani, 3 méterenként kiosztva. Összesen 34 db csőcölöp szükséges.
Felmenő szerkezet
A felmenő szerkezet az út vonalvezetését követve enyhén tört alaprajzzal készül, 50 m hosszúságban. A támfal magassága 1,5-2 méter, vastagsága 40 cm.
Talajhorgonyozás
A támfalat feszített-injektált horgonysor rögzíti a mozdulatlan háttér-összlethez. A horgonyok kb. 30 fokos szögben befúrt furatokba kerülnek.
Közút helyreállítása
Az Új utca 10-12 számok előtt a meglévő burkolatot (mintegy 50 méter hosszon) el kell bontani, majd az alábbi rétegrenddel kell helyreállítani:
- 6 cm AC-11 aszfaltbeton kopóréteg
- 10 cm CKT kötőréteg hengerelve
- 15 cm M-50 zúzalék útalap behengerelve
- 400 g/m2 geotextília (georács) elhelyezése
- földmű elő- tömörítése- különös tekintettel a közművezetékek nyomvonalán.
A járdarepedéseket vissza kell betonozni. Az épületeken tapasztalható repedések helyreállítása nem része a vis-maior pályázati támogatásnak, így az épületeken beavatkozás nem történik!
A támfalépítés teljes útlezárás és jelzőtáblás forgalomirányítás mellett történik.
A felsorolt munkálatok mintegy 2 hónapot vesznek majd igénybe, azonban a kivitelezői szerződésben rögzített véghatáridő 2021.07.31.
Horinka László polgármester