Sülysáp Város Önkormányzata a projekt keretében három belterületi út felújítását valósította meg a település különböző részein.
Az egyik a városközpontban elhelyezkedő Szent István utca, mely közvetlen kapcsolattal rendelkezik a Szent István térrel, ami a település legforgalmasabb központi tere. Az utca 136 méter hosszúsában új aszfaltburkolatot kapott.
A pályázatban benyújtott másik két utca, az Erkel Ferenc és a Révai a település Szőlősnyaralói részén helyezkedik el. Az Erkel Ferenc utca szintén nem rendelkezett aszfaltburkolattal, így 1,181 km hosszúságban került most kiépítésre az új út. A településnek szintén ezen a részén lévő Révai utca volt az egyetlen, mely már rendelkezett burkolattal, de annak rossz állapota miatt szükségessé vált a felújítása. Ez az utca 0,65 km hosszúságban került felújításra.
Az eredetileg benyújtott pályázatban négy utca felújítása szerepelt, de mivel csökkentett támogatást ítéltek meg részünkre, így abból csak három utca megújítását tudtuk megvalósítani, a programban szereplő Gárdonyi Géza utca megújítására szintén támogatás igénybevételével került sor egy másik projekten belül.
A projekt illeszkedése Pest Megye Területfejlesztési Koncepciójához és Programjához
A Sülysáp belterületén megvalósuló útfejlesztés több ponton is illeszkedik a Pest Megyei Területfejlesztési Koncepcióhoz. Mivel megyén belül Sülysáp a lemaradásban lévő Nagykátai térségben helyezkedik el, a projekt irányul a Koncepció II. Prioritás Pest Megye fejlődésben lemaradó térségeinek komplex fejlesztésére, ezen belül Lemaradásban lévő térségek komplex fejlesztése: Tápió mente (nagykátai) térség fejlesztésére (GD 3.b). A felújításra kerülő Szent István utca szolgálja a térségi kapcsolatok megerősítését, mivel közvetlen kapcsolata van a 31. számú főúthoz, így hozzájárul a főváros és annak intézményeihez való könnyebb megközelíthetőséghez. A projekt továbbá közvetlenül kapcsolódik a Koncepció Közlekedésfejlesztés Pest megye nemzetközi, regionális és térségi kapcsolatainak javítása érdekében (III. prioritás) hozott intézkedéséhez, ezen belül Közúthálózat fejlesztése (TF3-intézkedés) a) projektcsomag: Belterületi utak fejlesztéséhez. (TF3.a), mely a földutak burkolásával, burkolt utak elavult szakaszainak megújításával valósul meg, így pályázatunk ide teljes mértékben beilleszthető. Ezenkívül a Policentrikus településstruktúra, járásközponti funkcióhoz köthető fejlesztések Pest megyében című intézkedésen belül szolgálja az Önkormányzati szolgáltatások javítását (TF4.b), mivel a pályázat önkormányzati közintézmény elérhetőségét is elősegíti (polgármesteri hivatal, óvoda, általános iskola, művelődési központ).
A projekt kapcsolódása egyéb fejlesztésekhez
Sülysápon az elmúlt 5 évben több támogatásból megvalósított projekt futott. Ezek közül jelen pályázat tárgyát képző négy utcát közvetlenül a több települést érintő, Európai Uniós forrásból megvalósított csatornaépítés érintette. A KEHOP program keretében támogatásban részesült projekt kivitelezése nemrégiben zárult le, így most már mind a négy utca közművekkel (víz, gáz, elektromos áram, csatorna) ellátott. Közvetve a Szent István utca kapcsolódik szintén támogatásból finanszírozott projekthez (Vidékfejlesztési Minisztérium, Termelői piacok kialakítása, 58,7 millió Ft), melynek eredményeképpen a közvetlen szomszédságában lévő közterület került megújításra, így a mostani pályázat pozitív elbírálása esetén egy még egységesebb településközpont jöhet létre. Ezen kívül a mostani beruházás a településen elkezdődött és folyamatosan zajló útfelújításokat egészíti ki. Az elmúlt három évben a Szent István utcához közvetve kapcsolódó Malom utca és a Révai utcához közvetlenül kapcsolódó Magdolna utca került felújításra, szintén állami támogatásból. Az Erkel Ferenc utca a tavalyi évben felújított Iskola utcát keresztezi. A közeljövőben egyéb kapcsolódó utcák aszfaltozására is sort kíván keríteni a városvezetés, ezek már szintén ütemezésbe vannak véve.
A projekt megvalósításának kockázatai
A kockázatok figyelembe vételének és csökkentésének, elhárításnak elsődleges eszköze a megfelelően átgondolt és megtervezett műszaki és pénzügyi ütemterv. A támogatási szerződés hatályba lépését követő 18 hónap teljes bizonyossággal elegendő a projekt megvalósításához, azt jóval rövidebb időn belül szeretnénk lezárni, így 2017. nyár elejéig tervezzük az előkészítő munkákat az engedélyek beszerzését, a közbeszerzési eljárás lefolytatást, és 2017 novemberéig pedig szeretnénk lebonyolítani a kivitelezést.
Műszaki kockázatok a nem megfelelő tervezésből eredő hibák, az előkészítési és kivitelezési határidők csúszása. Jogi kockázatot jelenthet a jogszabályi környezet vagy szabványok változása, a közbeszerzési, hatósági, engedélyezési eljárások elhúzódása. Ezek bekövetkezésének lehetősége megfelelő szaktudással rendelkező, felkészült munkatársak és szerződött felek alkalmazásával csökkenthető. Kockázatot jelenthet a lakossági ellenállása, melyre a megfelelő kommunikáció jelent megoldást. A legnagyobb kockázatot a pénzügyi-gazdasági helyzet változásai jelenthetik. Ennek kivédésére a projekt költsége valós kivitelezői ajánlatokkal került alátámasztása, illetőleg a kivitelezés ütemezhető, sőt az egyes projektrészek önállóan is megvalósíthatók. Ezenkívül vis maior helyzetek kockáztathatják a projekt megvalósítását. Az esetleges kedvezőtlen időjárási viszonyokból eredő kockázatot a megfelelően időzített és reális tartamúra tervezett, és meghosszabbítható megvalósítási idő zárhatja ki.
A projekt társadalmi-gazdaságai hatásai
Az Erkel Ferenc és a Révai utca Sülysáp keleti településrészén található, ahol a városban élők több mint egyharmada él, megközelítőleg 3000-3500 lakos. A Révai utca közvetlenül kapcsolódik Szőlősnyaraló vasúti megállóhoz és a mellette kialakított P+R parkolókhoz, így segíti a lakosság munkába járását, hiszen a Budapest-Újszász-Szolnok vasútvonalon naponta több százan ingáznak.
A Szent István utca a település központjában fekszik, és közvetlen kapcsolata van a Polgármesteri Hivatallal, a Művelődési Központtal, a Móra Ferenc Általános Iskolával, valamint mellette helyezkedik el a sportpálya, egy játszótér és a város piactere is, melyen piacnapokon 2-3 ezer ember fordul meg a környező településekről is. Városi ünnepségek alkalmával szintén több ezren használják ezt az útvonalat, mely közvetve kapcsolódik a 31. számú főúthoz, amely a gépjárművel ingázók fő közlekedési útvonala.
A közlekedésbiztonsági hatási is lesznek, hiszen a megfelelő közlekedési táblákon túl például az általános iskolánál, illetve a játszótereknél az ott közlekedő gyermekekre figyelmet felhívó tábla is kihelyezésre kerül (3 db). A projekt tehát egyértelműen javítja a munkába járás körülményeit mind a vasutat, mind a közutat használók számára, illetőleg segíti a családokat is, hiszen az intézmények is jobb feltételek között, biztonságosabban, gyorsabban elérhetők lesznek.
A projekt fizikai, környezeti fenntarthatósága és esélyegyenlőségre gyakorolt hatása
Projektünk legfőbb aktualitását az adja, hogy hosszú idő után a közelmúltban Sülysápon is megvalósulhatott a szennyvízcsatorna-hálózat. Ennek eddigi hiánya nem csak a talajra és környezetünkre volt káros, de alaposan visszavetette a közúthálózat fejlesztését is. Immár összközművel rendelkezünk a teljes településen, így a projekt fenntarthatósága biztosított.
Ezen felül a projekt a 290/2014. (XI. 26.) Korm. rendelet alapján kedvezményezettnek minősülő Nagykátai járásban valósul meg, így segíti a területi kiegyenlítődést, illetőleg településünk versenyképességének növekedését, továbbá a több mint 8 ezer fős lakosság esélyeinek javulását eredményezi. A tervezés során az egyes célcsoportok, így többek között a kerékpárosok igényeit is igyekeztünk figyelembe venni, hiszen a kijelölt utakon végre megfelelő útviszonyok között lesz megközelíthető a településközpont kerékpárral is.
A környezetkárosodás megelőzése érdekében a beruházás megvalósítása során a kivitelezőnek a leghatékonyabb megoldást és az elérhető legjobb technikát kell alkalmaznia minimálisra csökkentve a negatív hatásokat, úgy mint a zajterhelés (munkaidő szervezéssel) vagy a levegőszennyezés (alacsony károsanyag-kibocsátással rendelkező géppark használatával). Önkormányzatunk figyelmet fordított arra, hogy az útfelújítás ne foglaljon el további zöldfelületet, sőt a projekt megvalósítását követően ezeken az utcákon fasorok, illetőleg egyéb zöldfelületek telepítését tervezzük.