Ugrás a fő tartalomhoz Ugrás az elérhetőséghez

Szomszédos ingatlanok tulajdonosai között a vizek természetes áramlása, lefolyása önkényes megváltoztatása folytán felmerült vita eldöntése iránti kérelem

Ügy megnevezése: Szomszédos ingatlanok tulajdonosai között a vizek természetes áramlása, lefolyása önkényes megváltoztatása folytán felmerült vita eldöntése iránti kérelem
Eljáró hatóság: a jegyző
Ügyintézés helye: Polgármesteri Hivatal


1. Az ügy rövid leírása

Az ingatlanok használata során a tulajdonos köteles tartózkodni minden olyan magatartástól, amellyel másokat – különösen a szomszédos ingatlanok tulajdonosait – szükségtelenül zavarná vagy jogaik gyakorlásában korlátozná.

Amennyiben a szomszédos ingatlan tulajdonosa a felszíni vizek természetes áramlását vagy lefolyását önkényesen megváltoztatja, és ezáltal a másik ingatlan használatát hátrányosan érinti (pl. elöntés, felázás, vízvisszatartás), az érintett fél a jegyzőtől kérheti a vita eldöntését.

Az eljárás célja a jogsértő állapot megszüntetése és az eredeti állapot helyreállítása.


2. Az eljárás megindítása

Az eljárás kérelemre indul.

A kérelmet az érintett ingatlan tulajdonosa vagy jogszerű használója nyújthatja be:

  • személyesen a Polgármesteri Hivatalban,

  • postai úton,

  • elektronikus úton (kizárólag Ügyfélkapu/Cégkapu útján; e-mailben történő kérelembenyújtás nem lehetséges).


3. A kérelem kötelező adattartalma

  • a kérelmező neve, lakcíme/székhelye,

  • az érintett ingatlan(ok) címe és helyrajzi száma,

  • a sérelmezett magatartás részletes leírása (a vízlefolyás megváltoztatásának módja),

  • a jogsérelem keletkezésének időpontja,

  • a kérelemben foglalt konkrét igény (pl. az eredeti állapot helyreállítása),

  • a kérelmező aláírása.


4. Csatolandó dokumentumok

  • tulajdoni lap másolata (érintett ingatlanra vonatkozóan),

  • helyszínrajz, vázlat vagy fényképfelvételek,

  • szükség esetén szakvélemény vagy egyéb bizonyíték,

  • meghatalmazás (ha a kérelmet nem személyesen a jogosult nyújtja be).


5. Az eljárás menete

A jegyző:

  1. megvizsgálja a kérelem és a mellékletek teljességét,

  2. szükség esetén hiánypótlásra hívja fel a kérelmezőt,

  3. lefolytatja a bizonyítási eljárást (szükség szerint helyszíni szemlét tart),

  4. határozatban dönt a jogsértés fennállásáról,

  5. szükség esetén elrendeli a jogsértő állapot megszüntetését és az eredeti állapot helyreállítását,

  6. a döntésről az érintett feleket írásban értesíti.


6. Ügyintézési határidő

Az ügyintézési határidő 60 nap.


7. Illeték- és díjfizetés

Az eljárás illetékköteles. Az eljárási illeték mértékét az illetékekről szóló törvény határozza meg.


8. Jogorvoslat

A jegyző döntése ellen – az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény szabályai szerint – fellebbezésnek van helye.

A fellebbezést a döntés közlésétől számított 15 napon belül lehet benyújtani a jegyzőnél, aki azt a hatáskörrel rendelkező másodfokú szervhez továbbítja.

A fellebbezés illetékköteles, az illeték mértékét az illetékekről szóló jogszabály határozza meg.


9. Vonatkozó jogszabályok


Ez az ügymenetleírás tájékoztató jellegű, honlapon történő közzététel céljára készült, nem minősül jogi tanácsnak.

Minden jog fenntartva © 2024 - 2025 Sülysáp Város