Szomszédos ingatlanok tulajdonosai között a vizek természetes áramlása, lefolyása önkényes megváltoztatása folytán felmerült vita eldöntése iránti kérelem
Ügy megnevezése: Szomszédos ingatlanok tulajdonosai között a vizek természetes áramlása, lefolyása önkényes megváltoztatása folytán felmerült vita eldöntése iránti kérelem
Eljáró hatóság: a jegyző
Ügyintézés helye: Polgármesteri Hivatal
1. Az ügy rövid leírása
Az ingatlanok használata során a tulajdonos köteles tartózkodni minden olyan magatartástól, amellyel másokat – különösen a szomszédos ingatlanok tulajdonosait – szükségtelenül zavarná vagy jogaik gyakorlásában korlátozná.
Amennyiben a szomszédos ingatlan tulajdonosa a felszíni vizek természetes áramlását vagy lefolyását önkényesen megváltoztatja, és ezáltal a másik ingatlan használatát hátrányosan érinti (pl. elöntés, felázás, vízvisszatartás), az érintett fél a jegyzőtől kérheti a vita eldöntését.
Az eljárás célja a jogsértő állapot megszüntetése és az eredeti állapot helyreállítása.
2. Az eljárás megindítása
Az eljárás kérelemre indul.
A kérelmet az érintett ingatlan tulajdonosa vagy jogszerű használója nyújthatja be:
-
személyesen a Polgármesteri Hivatalban,
-
postai úton,
-
elektronikus úton (kizárólag Ügyfélkapu/Cégkapu útján; e-mailben történő kérelembenyújtás nem lehetséges).
3. A kérelem kötelező adattartalma
-
a kérelmező neve, lakcíme/székhelye,
-
az érintett ingatlan(ok) címe és helyrajzi száma,
-
a sérelmezett magatartás részletes leírása (a vízlefolyás megváltoztatásának módja),
-
a jogsérelem keletkezésének időpontja,
-
a kérelemben foglalt konkrét igény (pl. az eredeti állapot helyreállítása),
-
a kérelmező aláírása.
4. Csatolandó dokumentumok
-
tulajdoni lap másolata (érintett ingatlanra vonatkozóan),
-
helyszínrajz, vázlat vagy fényképfelvételek,
-
szükség esetén szakvélemény vagy egyéb bizonyíték,
-
meghatalmazás (ha a kérelmet nem személyesen a jogosult nyújtja be).
5. Az eljárás menete
A jegyző:
-
megvizsgálja a kérelem és a mellékletek teljességét,
-
szükség esetén hiánypótlásra hívja fel a kérelmezőt,
-
lefolytatja a bizonyítási eljárást (szükség szerint helyszíni szemlét tart),
-
határozatban dönt a jogsértés fennállásáról,
-
szükség esetén elrendeli a jogsértő állapot megszüntetését és az eredeti állapot helyreállítását,
-
a döntésről az érintett feleket írásban értesíti.
6. Ügyintézési határidő
Az ügyintézési határidő 60 nap.
7. Illeték- és díjfizetés
Az eljárás illetékköteles. Az eljárási illeték mértékét az illetékekről szóló törvény határozza meg.
8. Jogorvoslat
A jegyző döntése ellen – az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény szabályai szerint – fellebbezésnek van helye.
A fellebbezést a döntés közlésétől számított 15 napon belül lehet benyújtani a jegyzőnél, aki azt a hatáskörrel rendelkező másodfokú szervhez továbbítja.
A fellebbezés illetékköteles, az illeték mértékét az illetékekről szóló jogszabály határozza meg.
9. Vonatkozó jogszabályok
-
2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről (Ptk.) – szomszédjog
-
2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról (Ákr.)
-
Sülysáp Város Önkormányzatának vonatkozó hatályos rendeletei
Ez az ügymenetleírás tájékoztató jellegű, honlapon történő közzététel céljára készült, nem minősül jogi tanácsnak.