Panasz és közérdekű bejelentés benyújtása a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény alapján
Ügy megnevezése: Panasz és közérdekű bejelentés benyújtása a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény alapján
Eljáró szerv: az illetékes önkormányzati szerv
Ügyintézés helye: Polgármesteri Hivatal
1. Az ügy rövid leírása
A panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény alapján bárki jogosult panaszt vagy közérdekű bejelentést tenni az önkormányzat működésével, eljárásával, illetve az önkormányzat feladat- és hatáskörét érintő körülményekkel kapcsolatban.
Panasz: a törvény 1. § (2) bekezdése szerint olyan kérelem, amely az egyéni jog vagy jogos érdek sérelmének megszüntetésére irányul.
Közérdekű bejelentés: a törvény 1. § (3) bekezdése értelmében olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy a társadalom egészének érdekét szolgálja.
Amennyiben a panasz vagy közérdekű bejelentés szociális igazgatással, szociális ellátással vagy gyermekvédelmi ellátással kapcsolatos, úgy annak kivizsgálása során figyelemmel kell lenni a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben foglalt, az ellátottak jogainak védelmére, a panaszkezelésre és az együttműködési kötelezettségre vonatkozó szabályokra is.
A panaszok és közérdekű bejelentések kezelése nem minősül közigazgatási hatósági eljárásnak, ezért arra az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény rendelkezései nem alkalmazandók. Az eljárás kizárólag az ágazati jogszabályok és a 2013. évi CLXV. törvény szabályai szerint történik.
2. Az eljárás megindítása
Az eljárás bejelentésre indul.
A panasz vagy közérdekű bejelentés benyújtható:
-
személyesen a Polgármesteri Hivatalban,
-
postai úton,
-
elektronikus úton Ügyfélkapu/Cégkapu használatával,
-
kivételesen e-mailben az onkormanyzat@sulysap.hu e-mail címen.
3. A bejelentés tartalma
A panasz vagy közérdekű bejelentés – amennyiben nem névtelen – tartalmazza:
-
a bejelentő nevét és elérhetőségét,
-
a sérelmezett vagy bejelentett körülmény részletes leírását,
-
a bejelentéssel érintett szerv vagy személy megnevezését (ha ismert),
-
a bejelentő aláírását és a bejelentés dátumát.
Névtelen panasz vagy közérdekű bejelentés esetén a bejelentő személyazonossága nem állapítható meg. A 2013. évi CLXV. törvény 2. § (6) bekezdése alapján a névtelen bejelentés kivizsgálása mellőzhető, azonban az önkormányzat – különösen közérdeket érintő súlyos körülmény esetén – dönthet a vizsgálat lefolytatásáról, ha a bejelentés alapján a jogsértés vagy visszásság megalapozottan feltételezhető.
Névtelen bejelentés esetén a bejelentő értesítésére nincs lehetőség.
4. Az eljárás menete
Az illetékes önkormányzati szerv:
-
nyilvántartásba veszi a panaszt vagy közérdekű bejelentést a beérkezést követően,
-
megvizsgálja, hogy az ügy az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozik-e,
-
amennyiben nem rendelkezik hatáskörrel, a bejelentést – a bejelentő egyidejű értesítése mellett – haladéktalanul továbbítja az illetékes szervhez a 2013. évi CLXV. törvény 2. § (3) bekezdése alapján,
-
hatáskör fennállása esetén lefolytatja a szükséges vizsgálatot, intézkedést kezdeményez vagy javaslatot tesz a jogsértő állapot megszüntetésére,
-
a vizsgálat eredményéről és a megtett intézkedésekről a bejelentőt írásban tájékoztatja.
5. Ügyintézési határidő
A panaszt és a közérdekű bejelentést a beérkezéstől számított 30 napon belül kell kivizsgálni és a bejelentőt tájékoztatni.
Indokolt esetben a határidő egy alkalommal meghosszabbítható, amelyről a bejelentőt értesíteni kell.
6. Illeték- és díjfizetés
Az eljárás illeték- és díjmentes.
7. Jogorvoslat
A panasz vagy közérdekű bejelentés elbírálása nem hatósági eljárás, ezért azzal szemben önálló jogorvoslatnak nincs helye. A bejelentő egyéb jogszabályban biztosított jogait (pl. bírósághoz fordulás) ez nem érinti.
8. Vonatkozó jogszabályok
Az ügymenetleírás tájékoztató jellegű, honlapon történő közzététel céljából készült.